Siem Reap / CDO

2 maart 2017 - Siem Reap, Cambodja

Siem Reap, een stad die bestaat van toeristen die voor maar een ding komen en dat is het grootste religieuze bouwwerk op aarde "Angkor Wat".
Op eerste indruk een drukke hectische stad met op elke hoek 30 tuk tuk drivers die ons maar al te graag meenemen naar de tempels en er dan ook voortdurend naar vragen wanneer we langs lopen.
Als we het hotelletje opzoeken wat we op internet hadden gevonden checken we in en nemen een plons in het net te kleine zwembadje.
Als het donker word zoeken we een van de vele nightmarkets op en stuiten op een echte Nederlandse snackbar die zijn deuren 4 weken geleden geopend heeft en echte frikandellen, kaassoufles en kroketten over laat vliegen vanuit Nederland om er hier zijn centjes mee te verdienen. Geen gek idee van de Nederlander aangezien er hier genoeg Nederlanders zin hebben in een frikadelletje voor 2$ na alle dagen rijst of noodles.
We hangen nog even de toerist uit en zoeken ons smerig hotel weer op, waar later blijkt het water uit de wc omhoog komt als iemand van de ander mede reizigers de wc door trekt. Ook stinkt het er en is het vooral gewoon vies zeker na het zien van wat ratten en kakkerlakken.
Volgende ochtend nemen we afscheid van ons smerig hotel en checken we in bij een heerlijk hostel 100 meter verderop.
We zijn erg blij met een heerlijk bed en nette schone kamer en het is er nog goedkoper ook! Super!
Smiddags besluiten we een te kleine fiets te huren en de boel te verkennen rondom Siem Riep. We zien vooral veel armoede. En bezoeken nog een krokodillenfarm, waar later blijkt meer dan 400 krokodillen worden gefokt om vervolgens te worden verkocht aan rijke Chinese die er krokodillenlerentasjes van maken.
we houden het voor gezien en rijden terug richting de stad waar we Savonds weer worden herenigt met onze Vejuna die we eerder hebben ontmoet en het land niet in kwam. Onder het genot van een Angkor biertje praten we wat bij over onze reiservaringen.

Voordat we naar Cambodja vertrokken hebben we via goede buren contact gezogd met Mr Chheng die werkt voor CDO "Cambodja dutch organisatie". Een Nederlandse non profit organisatie die erg goed werk doet in Cambodja en al verschillende goed lopen projecten op heeft gezet met o.a. Een medische post, scholen, helpt met bouwen van huizen en het runnen van een maringafabriek. Dit alles onder leiding van mr. Jan uit Nederland en met hulp van mr chheng uit Cambodja.
Later in dit verhaal vertel ik er nog meer over.

De volgende dag zal in het teken staan van de Angkor wat. We hebben gehoord dat als je een ticket koopt aan het eind van de middag je al het tempelcomplex in kan om zo de zonsondergang mee te kunnen maken en zo met de zelfde ticket de volgende dag ook weer kunt gebruiken en je zo maximaal gebruik kunt maken van je toch wel prijzige one day ticket.
Het complex is zo groot dat je het onmogelijk in een dag kunt zien. Wel is een kleine tour mogelijk die je naar de mooiste tempels brengt. En besluiten dit te doen want 3 dagen tempels kijken gaat volgens ons toch echt vervelen hoe mooi ze ook zijn.
Mr Kimhong (een vriend van Mr Chheng) is onze tuktuk driver en zal ter beschikking staan voor ons die dag en de volgende dag. We zien de ankor tempel smiddags schieten onze foto's en zien de zon ondergaan bij dit prachtige complex. We besluiten dan ook de zonsopgang mee te pikken de volgende ochtend. Dat betekent om half 5 de wekker om op 5 uur opgehaald worden door Mr kimhong. Als we aankomen zien we dat we zeker niet de enige zijn die de zon op wil zien komen achter de tempel. We besluiten dan ook om niet de hele zonsopgang te bekijken maar besluiten de tempel in te gaan. We nemen de stijle trap omhoog en geniet van het uitzicht en lachen om de monnik die zijn zakcentje bijverdiend door het zeggen van wat spreuken tijdens het  uitdelen van een armbandje en het onder spetteren met water in de gezichten van de mensen, de monnik heeft er veel plezier in en moet er zelf ook erg om lachen.
We vervolgen onze trip en zien vele schitterende tempels!
We schieten onze foto's en houden het rond 17:00 voor gezien en zijn gebroken als we terug komen. Wel zijn we erg onder de indruk van de geweldige tempels en de manier hoe ze dit ooit hebben kunnen bouwen! We spreken af om de volgende dag met Mr chheng de projecten van CDO rondom Siem riep te gaan bekijken.

Om 10:00 uur staat Mr kimhong met zn tuktuk netjes op ons te wachten als we terug komen van ons ontbijtje. En vervolgen onze weg zon 1,5 uur rijden vanuit Siem riep.
Bij aankomst ontmoeten we Mr Chheng een erg vriendelijke jonge gast met een perfect Engels. Hij laat ons het huis in aanbouw zien dat ze momenteel aan het bouwen zijn voor de vrijwilligers die uit Nederland overkomen. Momenteel zijn er geen Nederlandse vrijwilligers maar komen over  2 weken komen er weer 5. We rijden door naar een schooltje ook opgezet door CDO, helaas zijn De leerlingen hier vandaag vrij maar kunnen we wel in het gebouw en legt Mr Chheng de manier van les geven uit aan ons en verteld over het waterzuiveringssysteem dat is aangelegd door CDO. Erg goed om te zien wat de organisatie hier al verricht heeft. We rijden door naar een andere school waar we vriendelijk worden onthaald door alle lieve kinderen die speciaal op ons hebben gewacht. We worden voor de klas gezet en worden verlegen uitgehoord door de kinderen die wat woordjes Engels kunnen. Na dit contact krijgen we nog een liedje te horen dat ze hebben geleerd van een van de vrijwilligers. Geweldig en wat hart verwarmend! We besluiten onze vanuit Nederland meegebrachte stiften, potloden en ballonnen hier uit te delen en zwaaien de kinderen vriendelijk uit en beseffen ons dat deze kinderen met hulp van deze school en CDO een toekomst hebben.
Wat een goed werk verrichten ze daar!
We bezoeken het volgende CDO project en dat is een medischepost die op is gezet met hulp van CDO en de vrijwilligers die ook hier helpen aan een beter leven voor de armste van Cambodja. We zien een klein gebouwtje wat in verschillende kamertjes is ingericht met oude medische spullen en elk kamertje heeft dan ook een ander doel. Chheng verteld ons dat ze van ver hiernaartoe komen om medische hulp of om te bevallen. We ontmoeten de medische staf die bestaat uit een team van 4 mensen. Chheng verteld ons dat het hulp van een vrijwilliger eigenlijk gewoon nodig is omdat 4 mensen gewoon echt te weinig is om een medische post te kunnen runnen en legt uit dat momenteel zonder vrijwilliger ze elkaar bij staan in verschillende situaties om zo toch alle mensen goed te kunnen helpen. Echter grotere ingrijpen kunnen ze hier niet en patiente worden dan ook met een "tuktuk Ambulance" naar het ziekhuis in Siem Riep gebracht. Ook gesponsord door CDO.
We zijn erg onder de indruk van wat deze organisatie al voor elkaar heeft gekregen met het geld van sponsors uit Nederland en zijn ervan overtuigd dat een organisatie zoals CDO de armste van Cambodja een toekomst bied! En het geld dat word gesponsord ook daadwerkelijk op de juiste plek is.
Voor verder informatie wil ik jullie doorverwijzen naar http://www.cambodia-dutch.org

We praten nog wat na met Mr Chheng en Mr Kimhong en we nodigen ze uit Savonds een biertje met ons te drinken. Op de terugweg belanden we in een storm en moeten schuilen voor de harde wind en de harde regen. Later terug in Siem Riep blijkt het hier enorm gestormd te hebben en staan de straten blank en liggen er takken en zelfs complete bomen over de weg heen. Die middag willen wij ons ook nuttig maken en besluiten om bloed te gaan doneren in het kinderziekenhuis van Siem Riep. Er is een groot tekort aan bloed in de ziekenhuizen hier daarom is het dan ook van groot belang dat er bloeddonoren zijn die hun bloed afstaan. Alles gebeurt hier erg netjes en ook erg professioneel en bloed afstaan is er dan ook erg veilig.
We krijgen een colaatje wat koekjes om zo het suikerpeil wat omhoog te krikken en krijgen een t shirtje van het ziekenhuis.
Savonds halen inmiddels onze vrienden Mr Kimhong en Mr Chheng ons op en gaan we naar een traditioneel khmer bar/restaurant en leren bier drinken met ijs!
Het word een erg gezellige avond en nemen om 23:00 afscheid van onze vrienden om vervolgens de nachtbus naar de hoofdstad Phnom-Penh te nemen!

1. Sjaak:
    Mooi verhaal weer.
  2. Trudy:
    Wat n super ervaringen doen jullie op.Echt geweldig wat een indrukwekkende mooie reisverslag en foto's.En wat een goed werk leveren ze van de cd.Dan besef je des te meer hoe goed wij het hier hebben.En al die lieve kindjes .Lieve Rob en Mariaelena nog veel reispkezier gewenst.liefs xxxxxxxPas goed op elkaar xxen GENIET ER SAMEN VAN .doeiiiii
  3. Marij:
    2 maart 2017
    HoiRob en Marielna, zitiedere keer te genieten van jullie verhalen. Wat een hoop indrukken doen jullie op. Ook goed te lezen dat de Cambodia dutch org. zo'n goed werk doet en dat jullie hier ook aandacht aan besteden . Super !!!! Wens jullie nog een voorspoedige reis. Geniet ervan en blijf schrijven , Liefs Marij xxx
  4. Rogier vd Biggelaar:
    Wat een mooie avonturen zijn jullie aan het beleven daar. Erg mooi om door het te lezen ook een beetje mee te kunnen genieten van jullie rondreis. Top !
  5. Gé en Jet:
    2 maart 2017
    Hoi Rob en Maria-Elena, wat leuk te lezen over het Cambodja project. Wat een er- varingen doen jullie op zeg! Ja, die armoede te zien zal jullie nog meer doen beseffen hoe goed we het hier in ons kikkerlandje hebben. Veel goeds voor jullie en geniet ze. Lieve groetjes van Gé en Jet.
  6. Harry van dijk:
    Wat zijn jullie toch Un stel toppers. Maken kinderen blij geven bloed. Hier maar heel saai weer veel regen dus blijf nog maar .Gr de buurtjes.
  7. Wim v V:
    3 maart 2017
    Mooie verhalen en foto's tot nu toe, ga zo door en geniet ervan want er komen weer andere tijden aan
  8. Ad en Netty:
    4 maart 2017
    En alweer een super mooi verhaal. Groetjes en geniet er nog van .
  9. Mochi:
    5 maart 2017
    I see you are having a good time there and doing good things as blood donations and drinking beer with ice jajaja, although it's a little bit difficult to understand everything because google translate is not 100% accurate. Keep us tuned guys, we miss you <3
  10. Charlotte:
    7 maart 2017
    Ahh wat nobel van jullie, en wat een mooie verhalen weer! Veel plezier nog!