Terug naar Thailand

1 mei 2017 - Koh Tao, Thailand

We komen laat in de middag aan op het vliegveld van Bangkok we willen de skytrain naar het centrum pakken maar op het moment als wij ons kaartje willen kopen word de skytrain afgesloten door voor ons onbekende reden, Dus moeten we uitwijken naar een taxi. De fijne man brengt ons overal naartoe behalve waar we naartoe willen. dus besluiten halverwege uit te stappen betalen de vervelende en zeer onvriendelijke taximan en vinden met een omweg het treinstation waar we helaas de nachttrein naar het zuiden niet kunnen pakken omdat hij is volgeboekt. Flexibel als we zijn, zit er niks anders op een nachtje door te brengen in een hostel dicht bij het treinstation om vervolgens de volgende dag de nachttrein te nemen richting het zuiden. Een groot avontuur, blijkt zodra we onze toch wel erg kleine bedjes uitklappen. Toch lukt het nog een aantal uurtjes onze ogen dicht te doen en worden wakker geschud als we om half 4 in de nacht aankomen op "chumphong" treinstation. Waar we nog zo'n 1,5 uur wachten op de bus die ons naar de Ferry brengt. de enorm grote "high speed Ferry" brengt ons in 1,5 uur naar onze eindbestemming, het duikeiland "Koh Tao".
We nemen een kamer in een bungalow complex dat vlak bij de Spaanse duikschool ligt en verkennen die dag het eiland een beetje. De volgende dagen staan in het teken van het behalen van mijn advance duikbrevet. Koh Tao is een van s'werelds goedkoopste plekken om een duikbrevet te halen en die kans laat ik dan ook niet voorbij schiet. Ik koop mijn advance duik brevet hier voor nog geen 200 euro. Ook doe ik nog een extra 4 fun dives en betaal per duik Inc materiaal zo'n 20 euro! Dus spot goedkoop.
Daar staat wel tegenover dat ik ben beland op een boot vol Argentijnen die deel nemen aan deze "duikfabriekboot" die elke dag stamp vol zit. Maar onder water is er gelukkig genoeg ruimte en heeft mijn buddy een wit pak zodat ik hem goed kan onderscheiden tussen de andere duikers onder water.
We doen verschillende geweldig mooie plekken aan, doe een wrakduik en een nachtduik. En slaag zonder enige moeite voor mijn advance brevet. De middagen vullen mariaelena en ik samen door verschillende strandjes te bezoeken, waaronder "sharkbay", de naam zegt het al, Haaien! Na wat rond snorkelen over het dode koraal zien we al snel onze eerste haai van zo'n 1,5 meter, in totaal zien we 5 haaien waaronder niet veel grotere dan de eerste, en een enorme schildpad die het niet erg vind om met ons op de foto te gaan.
Na 4 nachten Koh Tao hebben we het weer gezien en nemen we de nachtboot naar het vaste land en gaan we door naar het nationaal park "khao Sok" een schitterende plek in de jungle, we verblijven in een goed guesthouse langs een rivier waar we ons de volgende dag vanaf laten stromen met onze tube. Het water stroomt niet extreem hard dus hebben genoeg tijd wat apen en slangen te spotten. Voor de 2 dagen erna boeken we een trip naar het meer waar we zullen slapen in een "rafthuis" (een bungalowtje drijvend op het water) De trip begint vanaf ons hotel met de minibus zon 2 uur richting de pier, waar we over stappen op een longtailboot, we varen in zo'n 1,5 uur naar het rafthuis, een geweldige tocht! Het lijkt wel halong bay, enorme kalksteen rotsen schieten hier het water uit, jungle bedekt de toppen van de rotsen, het water is extreem mooi lichtblauw van kleur en spiegelt de rotspartijen schitterend mooi in het water. Een droomplaatje!
Als we aankomen op onze bestemming voor die nacht zijn we erg verrast door de geweldige plek. De kamers zijn basic. Maar de plek is schitterend mooi!
Die middag gaan we gelijk op pad met onze gids en gaan we op zoek naar een grot midden in de jungle, na zon 45 minuten lopen zien we de grot en beginnen we ons avontuur en banen ons een weg door rivier die door de grot heen stroomt. We zien geweldig mooie stalagmieten en stalagtieten, grote spinnen, krekels en natuurlijk vleermuizen. Na een uur in de grot zien we licht aan het eind van de tunnel en houden we een kleine stop.
De tocht terug doen we in nog een uur hiken door de jungle. Inmiddels is het gaan stortregenen en onweren (tja dat heb je in het regenwoud) we nemen de boot terug naar de rafthouses en springen in het warme water wat aanvoelt als een warm bad en een aparte beleving is in combinatie met de stortregen.
Gelukkig duren de buien maar even.
Door de regen ontstaat er een mist over het meer en zien we de zon zachtjes ondergaan. Weer een geweldig plaatje.
Na een goede nachtrust staan we smorgens om 6 uur op en stappen in de kajak om langs de oevers dieren te spotten. Een magische beleving om de jungle vanaf het water te zien ontwaken, we spotten in minder dan een uur, verschillende vogels en een groep apen. Snel peddelen we terug om de boot te halen waar we mee de ochtend safari gaan doen, we varen 20 minuten naar de andere kant van het meer en spotten al gauw apen en hornbills, en als klap op de vuurpijl zien we later nog 3 gibbons! Erg gaaf weer.
Na de boottocht varen we door en gaan we aan wal om nogmaals een hike naar een grot maken. mooi, maar niet erg indrukwekkend. Wel is er tijd om wat te zwemmen en in het water te slingeren van een lang touw wat aan een boom hangt.
Die middag rijden we weer terug naar ons guesthouse langs de rivier en blijven we nog een nachtje om de volgende dag door te rijden naar de stad Trang.
Na een soepele rit komen we mooi op tijd aan in Trang waar we zoals we al dachten te laat zijn om de boot naar "Koh muk" te halen, zodat we de stad in rijden met onze tutktuk worden we kleddernat gespetterd door alles en iedereen. Het chinees nieuwjaar is deze dag en dat betekend dat als blanke toerist een goed doelwit bent om nat te worden gemaakt door alles en iedereen die we zien. We wringen onze kleren uit en blijven die nacht in Trang slapen. En gaan Savonds af op de muziek die vanuit het centrum komt en waar een muziekfestival aan de gang is.
Die avond word het laat en hebben we het gezellig met ons 2e en de vele Thaise die ons als westerlingen maar al te interessant vinden.
De volgende ochtend nemen we de boot naar relax eiland "koh Muk" een relax layback eilandje met schitterende witte stranden. We checken in bij een net nieuw resortje in het midden van een eiland, we hebben een erg leuk bungalowtje en lassen de volgende dag een relax dag in.
We doen die dag dan ok niet veel als op het strand liggen en lekker eten.
De volgende dag staan we vroeg op en nemen we de kajak om naar de "emerald Cave" te varen, we weten dat het er vol zit met toeristen en besluiten dan ook later op de middag terug te komen om zo de drukte te vermijden. We kajakken verder langs de enorme rotsen en belanden op een schitterend verlaten strand dat we helemaal voor onszelf hebben. We eten er onze fruit lunch en besluiten de tocht te vervolgen naar nog een volgend strand ten noorden van het eiland. Onderweg komen we enorme paarse kwallen tegen, soms wel van 80 cm doorsnee! We hebben dan ook schrik om in het water te vallen en peddelen voorzichtig verder. Onderweg zien we nog apen en een grote hagedis die het water uit komt om krabben te gaan zoeken voor zn lunch.
Als we belanden bij het volgende enorme verlaten strand zijn we erg moe en doen we een kleine siësta op het strand. En varen na een uur weer de zelfde weg terug.
Nu al de dag toeristen weg zijn gaan wij de "Emerald Cave" in.
Het is een grot die uitkomt op een strandje met een stukje jungle en dat is omringt door enorme rotsen en alleen door via de grot te bereiken is. Een geweldige plek, we schieten onze foto's en varen vermoeid onze laatste kilometer terug naar de bewoonde wereld.
De volgende dag boeken we een trip met een longtailboot naar het eiland "Koh kradang" een eiland ten westen van "Koh muk" met een schitterend koraalrif. Het water is kraakhelder en het koraal is schitterend en zien een hoop mooie vissen. Die dag gaat dan ook vlug voorbij.
In totaal blijven we 4 nachten op "koh Muk" en zijn het erover eens dat het toch ook wel een hoogtepuntje in onze reis is.
We nemen de boot naar het vaste land en rijden verder naar het zuiden om vanuit een andere pier de speedboot naar "Koh Lipe" te nemen.

1. Marij:
    1 mei 2017
    Nou jongens ,dat was weer een heel avontuur. Volgens mij zijn jullie inmiddels weer in Nederland om meteen na een nachtje Haaren weer door te gaan naar Spanje !!! [ hoe zo slecht leven - hahaha] Veel plezier nog in Spanje en zie jullie op 3 juni a.s.
    Liefs , Marij xxx
  2. Trudy:
    1 mei 2017
    Wat n mooi verhaal en wat n prachtige ervaringen geweldig daar kunnen jullie voorlopig nog van nagenieten zo mooi zoveel als jullie hebben meegemaakt. Ben ook heel blij dat jullie gezond thuis zijn .En we samen gaan genieten in Spanje.Lieve groetjes.XxxxxxN dankbare moeder.Bedankt voor de mooie verslagen heb er van genoten .WELKOM THUISXX