Phnom Penh

6 maart 2017 - Phnom Penh, Cambodja

We denken er slim aan te doen om een nachtbus te nemen naar Cambodja's hoofdstad phnom Phen. We worden netjes zoals afgesproken om 23:00 opgehaald door een minibus en vervolgens ergens gedropt waar de bus ons op zou moeten komen halen, na 45 minuten wachten nog geen spoor of teken van een bus dus worden we weer een minibusje ingepropt en naar een plek gebracht waar wel een bus is. En wat voor een! Ben inmiddels wel wat gewend kwa vervoer hier in Azië maar deze bus zit afgeladen vol met alles wat maar in de bus past. wel hebben we een vies bedje waar we onze 6 uur uit kunnen zitten. Dus niet klagen en vol goede moet ons plekje inrichten. Na zo'n 2 uur wachten op de chauffeur en aanhang die nog ff een 5 gangen diner en wat pilsjes naar binnen schuiven zijn we onderweg richting Phnom Penh.
Slapen lukt amper door het getoeter en het op en neer schokken.
Toch weten we nog even de ogen dicht te doen en worden we om 5 uur wakker van luid geschreeuw door de chauffeur dat we er zijn.
Wat! Het is 5 uur! Veel eerder als geplant! Op zich beter zou je denken, maar hoe krijgen we nu ooit een hotel gevonden wat op dit tijdstip open is?
Als nieuwe aanvoer van koeien worden we aan het lijf getrokken om een tuktuk te nemen. Na een makkelijke onderhandeling worden we voor 2 dollar gedropt in de buurt van de nightmarket.
Gelukkig vinden we een hostel dat nog open is en moeten wachten tot 9 uur om in te kunnen checken om zo wat bij te kunnen slapen van onze trip.
Die middag besluiten we om het s21 museum te bezoeken.
Wie onze reisblog samen met Sjaak en Ilja 2 jaar geleden heeft gevolgd weet waarschijnlijk al dat dit een omgetoverde school is die door de rode kamer is gebruikt als gevangenis en martel kamp. Voor mij de 2e keer dat ik het bezoek en deze keer met audiotour. Ook deze keer komt het erg bij ons binnen als er word verteld hoe alle mannen, vrouwen en kinderen hier gevangen en gemarteld werden. Zeker door alle vreselijke foto's van voor en na het martelen die er tentoon worden gesteld.
Wie het verhaal wil weten wat er onder het regiem van "pol pot" is gebeurt kan het terugvinden op http://www.killingfieldsmuseum.com/s21-victims.html
Savonds besluiten we een skybar op 20 verdiepingen hoog te bezoeken, waar we een schitterend uitzicht hebben op de gehele stad en een drankje drinken aan het zwembad met wat combodianen die hun Engels uit testen op ons.
De volgende dag besluiten we om ook " Choeung Ek "ook wel genaamd "the killingfields" te bezoeken dit is de plek waar mannen vrouwen en kinderen geëxecuteerd werden. Ook dit was voor mij een 2e keer maar ook hier komt het wederom hard bij ons binnen en laat het na een 2e keer zien nog steeds een diepe indruk bij me achter. Ook hier kun je informatie over vinden op: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Choeung_Ek
Na deze trieste ochtend willen we proberen een plons te nemen in een zwembad dat is gelegen langs een golfbaan en dat gratis toegankelijk is als er een drankje genuttigd word.
We nemen een plons en relaxen die middag aan het zwembad en besluiten de weg terug te lopen naar ons hostel om de tuk tuk kosten te besparen en wat van de Chinese hoge gebouwen die hier in aanbouw zijn te bekijken.
Savonds lopen we de nightmarket rond eten wat en belanden bedtijds weer in ons bedje.
De volgende ochtend is het 27 februari en dat betekend de 25e verjaardag van Mariaelena! Snel ga ik op pad en koop na lang zoeken een chocolade taart wat kaarsjes en in een supermarkt broodjes met Spaanse chorizo.
Snel ren ik terug om voordat ze beneden is de taart met kaarsjes voor te bereiden. Helaas is ze al wakker en beneden, maar ik krijg toch de kans om in de keuken de kaarsjes op de taart te zetten en met hulp van de medewerkers van het hostel een luid happy birthsday te zingen!
Helaas blijft er maar één kaarsje aan als ik langs de vele ventilators loop.
Mariaelena blaast het laatste kaarsje uit en feliciteer ik en de rest van het hostel haar van harte.
Helaas hebben we geen tijd meer om ons gebakje op te eten omdat de tuk tuk al buiten staat te wachten om ons naar het busstation te brengen.
Samen met een te vol gepropt mini busje rijden we in 4 uur naar het zuiden naar het mooie rivierstadje Kampot waar we ons avontuur vervolgen.

1. Trudy:
    6 maart 2017
    Phoehoe wat n heftige dagen en wat een ellende en geweld allemaal.Hoop dat jullie nu lekker gaan genieten van mooie plekken in de natuur .en lekker bij komen.En natuurlijk alsnog Gefelicitada Mariaelena Xxxxx.En ik wens jullie nog prachtige dagen vooral in de natuur.Geniet er samen van .En voorzichtig aan hè. Liefs namaste
  2. Harry van dijk:
    6 maart 2017
    Heftig als je weer met je neus op de ellende gedrukt wordt. Probeer verder van jullie bijzondere trip te genieten.
  3. Helmie:
    7 maart 2017
    Hallo familie.Nog gefeliciteerd Mariaelena.zZelfde geboortedatum als ik Alleen ander bouwjaarWat een avonturen.Heftig .Blijf gezond en geniet er van daar Prachtige foto,s.Liefs en xxxx Hans en Helmie.
  4. Louis en Marjon:
    8 maart 2017
    Hey Rob en Mariaelena, wat maken jullie een indrukwekkende reis. We volgen alles met veel plezier. Jullie vertellen leuk. Mariaelena nog van harte proficiat met je verjaardag. we wensen jullie nog een mooi vervolg van jullie reis en pas goed op elkaar. Liefs Louis en Marjon.