Kampot

12 maart 2017 - Kâmpôt, Cambodja

Kampot, een layback stadje aan een rivier met net buiten het centrum relaxte bungalowtjes waar we er een van uitkiezen.
Een heerlijke plek om even bij te tanken na alle drukte. We verblijven in een bungalow op palen en slapen in een van de sfeervol ingedeelde kamers.
De volgende ochtend hebben we scooter voor die dag en gaan we op pad naar de Bokor berg, een schitterend mooie weg die door het gebergte heen loopt, op de top zijn verschillende dingen te zien, er zijn overblijfsels van een Franse nederzetting van nog uit de tijd toen de Franse het hier voor het zeggen hadden. Het vreemdste is dat midden op de berg reen chinees een gigantisch resort neer heeft geknalt met alle gemakken voorzien zelfs met een casino erin! Nieuwsgierig als we zijn nemen we een kijkje in de casino en het enorme gebouw vol met goud! Er is werkelijk geen een gast binnen en ik denk wel 120 werknemers die vooral niks zitten te doen! Echt Gek die Chinese weten echt niet waar ze hun geld moeten laten! We rijden door en bezoeken een gave waterval en nemen de schitterende weg weer terug naar beneden besluiten om  mariaelena's verjaardag nog maar eens te vieren met een heerlijke hamburger met salade en friet in een van de beste restaurants in town!
Volgende ochtend hebben we weer de scooter en knallen we rond en bezoeken wat niet grotten en rijden door het platteland van Cambodja. Schitterend om een kijkje te nemen in het dagelijkse platteland leven hier, we ontmoeten erg vriendelijk Cambodjanen en drinken onderweg een colaatje in een van de hangmatten langs een meer. We rijden door naar het kustplaatsje Kep en besluiten het aangrenzende nationale park in te bezoeken en doen een kleine hike naar de rop van de berg waar we worden beloond met een schitterend uitzicht. We rijden weer naar beneden met onze scooter nemen een duik in de zee en eten een fried noodle bij een strand restaurantje. We vinden op onze navigatie een vlindertuin niet ver van waar we nu zijn en besluiten deze te bezoeken. Een schitterende plek midden in de jungle met een geweldig mooi aangelegde tuin en grote vlinderkooi met schitter de  prachtige vlinders! We zijn in inmiddels beste moe en houden het voor gezien en rijden naar ons bungalowtje waar we s'avonds een heerlijk avondeten naar binnen werken.
Volgende ochtend staat in het teken van relaxen en dat doen we dan ook. Mariaelena is inmiddels wat beter, ze was nogal ziek geweest in de afgelopen nacht en had diarree en moest overgeven. Mariaelena blijft dan ook in de bungalow als ik de kajak pack en stroomopwaarts begin aan een trip door de smalle palmbladeren mangrove. Echt gaaf al maak ik me eigen op een gegeven moment wel druk omdat ik de weg terug niet meer herinner, maar door het vele kijken naar discoverychannel (Bear Gryls) lukt het me een weg terug te banen en kom ik uiteindelijk weer op de grote rivier uit en begin aan mijn terugweg met tegenwind. Bij terugkomst neem ik nog ff een heerlijke duik in de rivier doe een siësta en nemen we samen na het eten de boot om de firefly's te bezoeken. Samen met wat Amerikaanse toeristen zien we na 15 minuten varen de voor ons uitziende kerstlichtjes verschijnen in de bomen. Blijft bijzonder! Ook laat hij ons het lichtgevende plankton zien dat tevoorschijn komt als je het water beweegt. Ook erg bijzonder, het schijnt te komen door het zoute water dat de rivier instroomt in het droge seizoen. Met deze ervaringen op zak nemen we afscheid van Kampot en daarmee ook Cambodja en steken we de volgende dag de grens over met Vietnam!

1. Wim v V:
    12 maart 2017
    Schitterende vakantie toch? Mariaelena, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
  2. Trudy:
    13 maart 2017
    Tja wat weeeeeer n prachtige ervaringen hebben jullie opgedaan .Echt heel mooi en geweldig.Zorg goed voor elkaar en tot APPSXXEN NIET VERGETEN TE GENIETEN .XX
  3. Ben:
    13 maart 2017