Midden tot Noord Vietnam

14 april 2017 - Hanoi, Vietnam

We komen aan in "Hoi na" En vinden een plekje in een hotel dat ons werd aanbevolen door een van onze fijne reisvrienden. Het is  al donker als we het Unesco werelderfgoed centrum in lopen. We zijn erg onder de indruk van de geweldige sfeer in de stad, Gezellige winkeltjes, barretjes en lichtgevende lampionnen vullen de straatjes. Een groot verschil met eerder bezochte steden. We vullen 2 dagen in hoi an met lekker te eten, lekkere koffie en het verkennen met de fiets. Mariaelena doet waar "Hoi an" nog meer om bekend staat en koopt een op maat gemaakte jurk.S'avonds doen we een romantische boottrip op de rivier gevuld met drijvende kaars lampionnen waarna we een bar opzoeken voor een gratis cocktail met waterpijp. Als we na 2 dagen zijn bijgekomen besluiten we onze weg te vervolgen samen met nog 2 andere moter vrienden die ook dezelfde kant op gaan. We stoppen bij een toeristische waterspring en nemen een duik in het cristalhelderen water. onderweg nemen we de beroemde "Hoi van pass, normaal een schitterend stukje weg over een berg met geweldig uitzicht. maar helaas door de mist  zien we niks van het uitzicht en hebben we het vooral koud op ons racemonster die het toch best wel moeilijk heeft om de 10% hellingen op te komen. Als we de weg vervolgen nemen wij en onze vriend Roderick een zijweg die ons door bergachtig gebied stuurt en later door kleine dorpjes langs de kust. We zien het echte Vietnam en genieten van de geweldige schilderachtige valleien met groene rijstvelden en de kinderen die langs de weg staan te zwaaien om ons te begroeten. We rijden die dag flink door en komen rond 5 uur aan in "Hue" een mooie stad met vooral als hoofdatracties veel tempels. Wij besluiten om de volgende dag door te rijden richting de "western Ho chi Minh road" een tocht van zo'n 125 km. Een geweldig mooi tocht met de mooiste bergwegen die ik ooit in mijn leven heb gezien. Het vervelende is alleen dat bij een helling de moter niet vooruit te branden is. En omdat het terugschakelen naar zijn 2e versnelling maar sporadisch werkt rijden we vaak stapvoets de bergen op. En besluiten om of een zwaardere moter te zoek, of er een extra moter bij te kopen zodat mariaelena zelf kan rijden. Als we aankomen in een bergdorpje zoeken we het enige hotel van het dorp op, ploffen onze tassen neer en gaan gelijk opzoek naar een garage of moter handel, garages zijn er genoeg maar ze verkopen helaas geen brommers. Naar deze teleurstelling belanden we weer terug in het hotel en raken we aan de praat met gezellige ausies die hier met een privé moter tour naartoe zijn gekomen samen met 2 gidsen die ons wel willen helpen met het zoeken naar een 2e moter. Als we aan de hotel eigenaar gaan en ons verhaal doen verteld hij dat hij nog wel een Honda wave heeft staan. We kopen de Honda wave voor 200 euro laten hem checken in de garage en doen wat kleine onderhoudspuntje waarna we na een gezellige avond hapjes en drankjes met onze Aussies, best laat weer in slaap vallen.
De volgende ochtend staan we vroeg op om de lokale markt te bekijken. Alles met poten word hier verkocht en we staan versteld dat we het zonder kotszakjes volhouden. (Foto's spreken boekdelen) We springen op onze inmiddels 2 moters en vervolgen onze weg, Weer een geweldige bergvalleien route een om van te dromen!
Alleen het weer slaat om, en we rijden de laatste 2 uur in de regen verder, als we belanden in een stadje dicht tegen de grens met Laos. Het is doorvoer stadje waar volgens vele illegaal straathonden vanuit Thailand het land in worden gesmokkeld en worden klaargestoomd voor de Chinese en Vietnamese vleesmarkt.
Walgelijk idee en bestellen s'avonds in een van de smerige restaurantjes een vegetariërs gerecht om er zeker van te zijn dat we geen hond voorgeschoteld krijgen.
We bereiden ons voor op een lange reisdag en slaan wat olie en benzine in omdat na nader onderzoek er de eerste 120 km geen benzine pomp meer te vinden is. Als we nog maar net onderweg zijn zien we dat mariaelena Honda wave harder is gaan roken en stoppen bij een garage en legt ons uit dat we de cilinderringen moeten vervangen en dat ons weer een hoop geld en tijd gaat kosten. We besluiten de gok te wagen en rijden door met onze rookmachine en een extra fles olie en het telefoonnummer van de garage die we kunnen bellen in nood als we bereik hebben.
Deze prachtige weg is voor ons beide de mooiste die we tot nog toe gereden hebben. De bochten brengen ons van vallei naar vallei in niemandsland en komen sporadisch andere mede motorrijders tegen. Als we rond 14:00 uur in een schilderachtige vallei belanden zien we op onze navigatie dat het nog een goede 4 uur is rijden en besluiten dan ook om hier een hotel te zoeken. Er blijkt 1 hotel te zitten en checken in en gaan gelijk op zoek naar een garage om te kijken of we mariaelena's rookmonster  kunnen maken. Na wat zoeken vinden we iemand die ons wel kan helpen en voor 25 euro is de moter de volgende ochtend weer gemaakt. We besluiten om een dirt road langs een rivier te volgen die ons langs kleine dorpjes leid. Tot we uitkomen bij een meer. Waar op het moment dat we aankomen net een Vietnamees vrouwtje in haar houten boot wil stappen. Als we gebaren dat we ook mee willen varen gebaart ze terug dat we dan wel op moeten schieten. Een geweldige ervaring met een geweldig aardig vrouwtje dat ons afzet aan de andere kant van het meer en gebaart dat we daar maar eens moeten kijken. We lopen de jungle en volgen de droge rivierbedding en maken kennis met een paar illegale houtkappers die onderweg zijn met hun enorme zware houten balken op de rug gebonden terug naar de bewoonden wereld.
Ik probeer het ook nog even om een balk op Mn rug te binden maar kom erachter dat het nog niet zo makkelijk is en kei zwaar! We laten de jungle voor wat het is en rijden terug naar het dorp en nemen onderweg nog een frisse duik in het kristal heldere  water. Als we het dorp in rijden stoppen we bij een tent waar op het moment een bruiloft aan de gang is en worden door wel 20 dronken Vietnamese naar binnen gesleurd om mee te dansen en drinken op hele slechte kei hardde rave muziek. Na een 15 minuten als aapje heen en weer te zijn gesleurd nemen we afscheid van het bruidspaar en houden het weer voor gezien.
S'avonds ontmoeten we nog 2 stelletjes die zijn gestrand in het zelfde hotel en ook een toch door Vietnam maken op de moter. Erg gezellig die avond en we delen samen onze reis/moter verhalen onder het genot van een biertje.
De volgende ochtend ben ik er al vroeg bij om een wandeling te maken door het dorp om het ochtend leven mee te maken en de moter op te halen die weer rijd als een trein. We vervolgen onze route weer door schitterende landschappen en rijden die dag op ons gemakje en maken de tijd om regelmatig een stop te maken en een fotootje te schieten en belanden netjes op tijd in "Phong Nha nationaal park".
We zoeken een plekje in een hotel en gaan op zoek naar een fatsoenlijk bakje koffie.
We maken het plan de volgende dag te doen waar iedereen hier voor komt en dat is de mooiste en grootste grotten van de wereld!
We besluiten in de ochtend de "Phong Nha Cave" te bezoeken vanuit een boot.
Een schitterend mooie boottocht door de geweldig mooie grot. In de middag nemen we onze motors en rijden we samen met 2 Duitse vrienden naar de "Paradise Cave"
Wat mij betreft de mooiste grote die ik ooit heb gezien! Geweldige grote stalactieten en stalagmieten geweldig mooi verlicht en soms wel van over de 25 meter hoog! Ook dit gaat in ons herinnering boekje van een van de mooiste dagen in Vietnam!
We nemen afscheid van geweldig Phong Nha en vervolgen onze tocht noordwaarts naar "Tam Coc" geen benoemswaardige route met een overnachting halverwege in een zolder van een geweldig mooi groot houten familiehuis. Voor we het dorpje "Tam Coc" binnen rijden doen we eerst een boottocht in een roeiboot door het nationaalpark. Een schitterende tocht die ons tussen de limstone rotsen en door grotten heen stuurt. Weer geweldige ervaring. We rijden door naar naar onze eindbestemming van vandaag "Tam Coc" en checken in bij een familie hotel. Buiten het centrum en waar later blijkt een eigen privé grot van 400 meter lang.
Dat willen we wel eens zien. Het lieve vrouwtje neemt ons mee in haar bootje en tot onze verbazing belanden we aan de andere kant van de grot in schitterende rijstvallei tussen de limestone rotsen. Een er mooie ervaring weer.
De volgende dag zal in het teken staan van een relax dag. We ontmoeten nog eens het Nederlands stel "Marit en Derk" dat we al eerder hadden ontmoet, en kletsen gezellig bij onder het genot van een kleine lunch. Erg gezellig en tijd vliegt voorbij. Toch redden we het om net voor de ondergaande zon de top van een rots te bereiken en kunnen genieten van een extreem mooie zonsondergang met een 360 graden view uitzicht op de valleien van het nationale park.
Die nacht slapen we heerlijk en rijden de volgende dag samen met Derk en Marit naar het eiland "Cat Ba" een lange niet saaie smerige tocht die vooral in het teken staat van kilometers maken! Na het nemen van van twee veerponten belanden we vroeg in de avond op het eiland en plaats van bestemming. "Cat ba" is eigenlijk een verlengstuk van het toeristische Halongbay. Wij zijn er net op het moment dat het verschrikkelijk slecht weer is en moeten onze ideeen om de bay gaan bezoeken uitstellen en vullen de dag met het bezoeken van een grot die fungeerde als ziekenhuis In de Amerika Vietnam en we lopen een tocht naar een uitkijkpunt van het nationaalpark van "Cat Ba Island"  rotspartijen schieten hier de lucht in. S'avonds doen we gezellig een potje kaarten, biljarten en lopen we een rondje rond de feestboulevard die er de komende dagen aan de gang is. De volgende ochtend regent het pijpenstelen en kunnen we helaas niet met de boot weg maar in de middag hebben we meer geluk en scoren een boot voor ons 4e voor die middag om de bay te bezoeken. Enorme limestone rotsen komen hier de zee uitgeschoten. Een super mooi gezicht met de groen blauwe water kleur, als de boot tussen de rotsen door vaart.
De volgende ochtend nemen we afscheid van onze inmiddels goede vrienden Derk en Marit. En spreken af ze ergens in de hoofdstad "Hanoi" weer tegen te komen.
De volgende ochtend vertrekken we vroeg om zo op tijd in "Hanoi" te kunnen zijn. We rijden meer dan 5 uur over de verschrikkelijkste weg die we ooit hebben gereden en vrezen voor ons leven als er weer een of andere gek de weg op draait zonder te kijken.
Maar goed zonder brokstukken komen we aan in de hoofdstad van Vietnam "Hanoi"
We gaan opzoek naar een plek om te slapen in the oud quarter een oude wijk dat nu vigeert als backpackers paradijs. Het is er vol met hotelletjes, barretjes, eettentjes, en alles wat je maar kan verwachten van een grote stad. Het valt niet mee een fatsoenlijke slaapplek te vinden die nog niet vol geboekt is en nog een beetje betaalbaar. Maar we slagen er uiteindelijk in om er een te vinden en boeken voor 2 nachten. Savonds spreken we af met onze oude vriendin Vejuna die morgen naar Japan vliegt en lopen rond het meer. Omdat de Vietnamezen vakantie hebben is het erg gezellig druk en er is van alles te beleven. de straten zijn afgezet voor verkeer en Vietnamezen straatartiesten vullen de straten. Soms lijkt het wel of we in Disneyland rondlopen. We vermaken ons prima die avond en nemen afscheid van Vejuna en spreken af deze zomer haar in Litouwen op te zoeken.
De volgende dag zal in het teken staan van de moters verkopen voor een goede prijs!
Dit valt ons vies tegen en krijgen niet de prijs die we ervoor zouden willen. Er is gewoon te veel concurrentie onder de backpackers en de moter shops. Na een lange dag bezig te zijn geweest en naar ons weten alles uit de kast te hebben gehaald om ze te verkopen, krijgen we ze niet verkocht voor de prijs die we willen en moeten we helaas de moters verkopen met een groot verlies omdat we gewoon geen tijd meer hebben om ze voor meer te kunnen verkopen. Met dit verlies maken we een rekensommetje en komen erachter dat het verlies allemaal wel mee valt, in 4 weken Vietnam maken we in totaal €750,- pp. op en zitten dan ook €250,- onder ons budget! Dus niks te vrezen. Die avond vieren we dit nog eens met onze vrienden Marit en Derk die inmiddels ook zijn aangekomen in Hanoi, we drinken op de hoek van de straat een aantal biertjes van het goedkoopste bier van de wereld! (€0,25 cent per glas) en verwennen ons met het eten in een super goede pizzeria. Na deze alweer gezellige avond moeten we helaas ook nu weer afscheid nemen van Marit en Derk omdat we de volgende dag door vliegen naar Bangkok, mariaelena leent Marit nog een hickingbroek voor hun trip naar Nepal met de hoop dat ze deze ooit een keer terug brengen. Niet voor de broek! Maar om zo nog veel meer gezellige avonden te hebben!
We vliegen de volgende ochtend naar Bangkok richting ons nieuw avontuur naar het zuiden van Thailand!

1. Trudy:
    14 april 2017
    Wouwwwwwwww wat n prachtig geschreven reisverslag.Heb genoten en beleef de reis in mn fantasie mee!!Wat n super ervaringen doen jullie op.Geweldige mooie dingen en soms minder mooie ervaringen.Gelukkig overheerst het geweldige fijne reisgezelschap bij jullie.Super goed .GENIETERS Tot binnenkort dikke kus en BEDANKT voor het mooie verslag en dat ik n bietje mee kan genieten.Pas goed op elkaar dikke kus XXXXXX FIJN om jullie binnenkort in levend lijf te zien .PLUK DE DAGEN XXXTrudy
  2. Ingrid:
    14 april 2017
    lieve rob en mari-elena,wat een mooi avontuur,erg leuk om te lezen,wat krijgen jullie een hoop indrukken te verwerken!geniet ze verder en een mooi vervolg weer in het zuiden van thailand,liefs,ook van pierrexxxx
  3. Harry:
    14 april 2017
    Ik sluit mij helemaal aan bij de vorige schrijvers. Wat een geweldig verhaal. Wat een bevoorrechte mensen zijn jullie. Wij wensen jullie ontzettend veel geluk plezier en liefde toe. Ps we missen jullie.
  4. Marij:
    Hey backpackers/ levensgenieters,
    Wat een mooi verhaal weer, jullie maken nogal wat mee en ik geniet op afstand ! Als ik 40 jaar jonger was dan zou ik het ook wel willen doen!! Maar ja " oma op een brommertje" geloof niet dat dat een goed idee is
    Liefs en geniet er nog ff van -
    Marij xxxx