Cambodja / Battambang

23 februari 2017 - Battambang, Cambodja

Met de boot bereiken we het vaste land van Thailand, ons plan zal zijn om dezelfde dag nog naar Battambang in Cambodja te reizen.
Onderweg komen we Lituyeense/Engels reisgezelschap "Vejuna" tegen die het wel een goed plan vond om ook die kant op te gaan.
Met haar en andere stappen we dan ook in de truck truck die ons naar het centrum van Trat zal brengen, Onderweg zien we plotseling een backpack van het dak af dondert en midden op de weg valt met zon 80 km per uur!!! Gelukkig rijd er. Er niemand dicht achter ons en kan de truck achter ons op tijd remmen.
We stoppen en al snel komt de truck die achter ons aan reed met de backpack aan en zie ik dat het mijn backpack was
Gelukkig komt hij er met wat schrammetjes vanaf.
We vervolgen onze trip naar het station en we wachten zo'n 30 min op de bus die ons naar Chantanburi Brengt na n korte trip van zo'n 1,5 uur komen we aan en gaan we op zoek naar iets of iemand die ons naar de grens overgang met Cambodja rijd.
Een taxi is te duur dus nemen we een tuk tuk die ons naar een plek rijd waar we de lokale (bus) naar de grens kunnen pakken.
De Bus bestaat uit een oud barrel zonder ramen en ook maar enigszins wat luxe. (Ja moet er wat voorover hebben om goedkoop te reizen)
We hebben een half uurtje dus besluiten wat geld te wisselen samen met Vejuna.
Als dat gelukt is slaan we nog even wat local food in voor onderweg en besluiten de bus weer op te zoeken.
Als we de straat in lopen zien we onze bus langzaam vooruit rijden,
Shit! Rennen!!!! De chauffeur gebaard dat hij ons achter wil laten en ze zijn al bezig met de backpack uit te laden! Snel springen we in de overvollen bus en wringen we ons een plekje tussen de lokale mensen.
We rijden zon 2,5 a 3 uur door en zweten zo'n 3 liter vocht uit, en eten een halve Sahara aan zand voor we dan uiteindelijk bij de grens van Cambodja aan komen.
Ze droppen ons bij het departurehokje  en laten ons paspoort zien aan het vrouwtje in het locketje. Zo te zien komen hier niet veel reizigers vanuit het buitenland de grens over want ze hebben heel lang de tijd nodig om te achterhalen waar Lituania ergens ligt.
Na wat research komen ze met slecht nieuws voor Vejuna.
Het blijkt dat ze vergeten zijn haar een visum te geven op het moment van aankomst waardoor ze haar nu niet door kunnen laten gaan naar Cambodja en ze terug moet naar het vliegveld om haar visum te regelen.
Wat een afgang! we proberen nog om de douane om te kopen met een biljetje van 1000 maar hij trapt er niet in ze mag echt niet mee en moet helaas terug naar het vliegveld in Bangkok!
Treurig proberen we samen nog langs de douane te glippen maar worden als snel opgemerkt na een paspoort controle en moeten helaas afscheid nemen van onze nieuwe vriend.
Wij vervolgen wel onze reis en steken de grens over op zoek naar een plek waar we ons visum kunnen kopen, na wat zoeken belanden we bij een leeg hokje waar we wachten tot iemand ons komt helpen met ons visum, na een half uur! Komt er een dikke, corrupte,arrogante politie agent op zn gemak met zn slaapkop aan wandelen en kruipt hij achter zn hokje. Hij ziet eruit of hij net is wakker gemaakt vanuit zn winterslaap. gefrustreerd vraag ik om het formulier en gaat op zn gemak op zoek naar wat papier dat we in moeten vullen.
Als hij zegt "Now you pay $70,-" breekt er bij mij iets en word ik laaiend! Overal staat beschreven dat het 30$ is en hij moet 70$ hebben om zn dikke kop te behouden! De Dikke kwal legt uit dat de prijs sinds kort is gestegen,
Ongelofelijk! Wat een corrupte hufter met een boze kop geven we hem het geld en verlaten na wat boze gezichten de grenspost.
achter op een brommertje vertrekken we naar de eerst volgende mogelijk plek om een bus te zoeken die naar battambang kan brengen.
Als onze brommer chauffeurs ons ergens in het donker dumpen blijkt dat er geen bussen of taxis meer rijden en belanden we in een chinees hotel waar we gedwongen die nacht door brengen.

smorgens nemen we een deel taxi die ons na 2 uur op elkaar zitten in Battambang brengt.
Dit slaperige stadje is niet zo slaperig als we denken maar volgepropt met brommers en voertuigen die eigenlijk rijp zijn voor de sloop. We zoeken een slaap plekje in een rustiger steegje en gaan op ontdekkingstocht uit in het stadje, het is er vies en druk en besluiten om te doen waar we voor kwamen, dat is een tocht op een bambootrein maken! We regelen een tuk tuk en knallen hem met zon 20 km/uur met onze bambootrein over het spoor. De trein bestaat uit 2 losse assen die ze op spoor gooien en daar dan een bamboovlot op en dan aangedreven door een motor die met stokken word bedient. Aparte constructie maar loopt als een trein!
Als we bij het eind van de rails stoppen belanden we in een grote toeristenshop waar we haast gedwongen worden iets te kopen en vervolgen na 15 min onze reis terug over het spoor vervolgen. Met deze ervaringen op zak drinken we een biertje en besluiten die avond naar een circus te gaan samen met wat nieuwe vrienden van ons hostel, dat word gerund door scholieren die zijn opgeleid als acrobaat. De Show is boven verwachting schitterend gaaf! En belanden na wa gedeelde reis verhalen en een biertje weer in ons bedje en dromen over de dag van morgen.

Al vroeg zijn we uit de veren en gaan op zoek naar een brommer voor deze dag.
Het duurt ff maar na een tijdje rond lopen vinden we iemand die een brommer aan ons wil verhuren. We testen de remmen en rijden naar onze eerste bestemming, een oude tempel ruïne vanuit de khmer tijd die deels in takt is maar merendeels erg verwoest. We rijden een heel stuk verder en vinden de volgende oude tempel boven op een heilige berg met extreem veel traptreden! Eenmaal boven, zeker de moeite waard, niet alleen de tempel maar ook het uitzicht is schitterend.
We schieten wat foto's en nemen de stijle trap weer naar beneden.
Eenmaal beneden schuiven we aan bij een van de eettentje langs de ingang van het complex. We knallen er een noodle soepje in en rijden gauw weer door naar de killing cave.
Bij aankomst staat er weer zo'n dikke arrogante corrupte politieagent die ons verteld dat we 2$ pp moeten betalen om de killingcave te kunnen bezoeken. Ik voel alweer irritaties opkomen en vraag om een bonnetje, deze heb je niet nodig, verteld hij en en voegt er aan toe het geld wel door te geven aan de mensen van de grot en netjes op onze scooter te passen.
We geloven er niks van maar we betalen de 2$ pp en lopen de grot in. Een stijle trap naar beneden en een vieze vleermuizen lucht. Uiteraard is de grot mooi verkleed met van aller handen goude Boeddha versiersels en een glazen tempel met doodshoofden en botten die er zijn gevonden. Dan komt er een monnik met een oudere man binnen lopen en probeert uit te leggen dat hier de botten zijn opgegraven in de tijd van de rode khmer. Vele mensen zijn hier vermoord door ze met hun handen op de rug vastgebonden van bovenaf in de grot te gooien. Ook hier blijft het niet bij want ook werden vele gemarteld. bovenaan de grot staan beelden die de verschillende soorten martelingen moeten na bootsen, echt verschrikkelijk.
We houden de grot voor gezien en lopen terug omhoog waar we op het moment dat we weggaan meer toeristen zien die zonder te betalen zo de grot in lopen!
Het begint weer te koken van binnen en verlaten de grot met een middelvinger naar dikke de corrupte politieman!
Volgende stop is op dezelfde berg maar dan op de top. Weer een grot met uiteraard er een tempel bij. We zien wat apen maken een praatje met een monnik en houden het al snel voor gezien.
Volgende stop, weer een grot. We , dalen af en lopen ons rondje en weer terug omhoog waar we een oude "omamonnik" zien schieten met een katapult en stenen om de apen op afstand te houden.
We rijden door naar voor ons hoogtepunt en dat is het zien van de uitvliegende vleermuizen.
Als we tegen de schemering aankomen blijkt dat we zeker niet de enige zijn. Het is erg druk en de locale bevolking speelt er mooi op in om bij de grot tafeltjes en stoelen neer te zetten en zo iedereen te voorzien van een hapje en drankje tot dat de vleermuizen uitvliegen.
Als dan na een 45 min wachten de vleermuizen uitvliegen komen we er achter dat we een verkeerde plek uit hebben gekozen en worden we ondergescheten door de miljoenen vleermuizen die er uit de grot komen. Het is echt een erg gaaf gezicht om die zwerm door de lucht te zien fladderen.maar zoals ze zeggen gaat het zeker 30 min door dus wij houden het na 10 min. Onder gescheten te zijn weer voor gezien en vertrekken zonder licht richting Battambang om de scooter op tijd terug te brengen.
Na onze avontuurlijke rit in het donker (zonder licht) eten we een lekkere fried noodles en belanden op tijd in ons bedje om de volgende ochtend de bus naar Siem Riep te pakken waar we het grootste religieuze complex ter wereld gaan bezoeken.
"De tempels van Angkor Wat"

1. Helmie:
    25 februari 2017
    Hallo Rob en Mariaelena. Lees net jullie avonturen . Hoop dat alles nog goed gaat en jullie in goede gezondheid verkeren. Veel plezier nog en groetjes uit het carnavalsrumoer in Nederland.XXXXXXX
  2. Trudy:
    26 februari 2017
    Jullie hebben al weer veel gezien en meegemaakt.Prachtig die verhalen joh.En n super mooie fotootjes. Geniet er samen van en n goede reis .Doe voorzichtig hè. Liefs XXXXXXXX
  3. Josje:
    Hierde piep Maria eens jarig vandaag HAPPY BIRTHDAYxxxxxxdikke kus
  5. Peter:
    1 maart 2017
    Dag Mariaelena en Rob,

Een beetje laat dat ik nu pas jullie aan het volgen ben, maar wel het grote voordeel dat ik een hele berg verhalen, foto's en video's te lezen en te zien krijg.
    Prachtig gemaakt die video's en ze geven een hele goede en mooie indruk wat jullie daar zo allemaal beleven. Heel plezierig om dat zo te lezen.
    Bijzonder was dat verhaal van je telefoon. Het deed mij er aan herinneren dat Francka jaren geleden haar tasje met alles erin was kwijt geraakt en wij kwamen er pas achter na zo'n 50 kilometer weg te zijn gereden van onze laatste stop. Van alles geprobeerd om te onderzoeken waar we die tas kwijt zouden zijn geraakt. Om lang verhaal kort te maken. We kregen hem ergens terug waar we hem na een bezoek aan een kasteel hadden achtergelaten. Dat was in Almodovar del Rio in Andalusie. Gewoon hele lieve Spanjaarden die ervoor zorgden dat we heerlijk verder van onze vakantie konden genieten.

Veel genieten wens ik jullie ook toe.

Hartelijke groet,
    Peter
  6. Charlotte:
    7 maart 2017
    Heej,

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn zo te lezen! En wat een pech voor jullie reisgenootje die de grens niet overkwam!

Jullie maken in ieder geval een hoop mee!
    Goeie reis verder en veel reisplezier gewenst!

Liefs, Charlotte en knuffels van Kyra