Koh Kut

18 februari 2017 - Ko Kut District, Thailand

Als je denkt het kan niet mooier naar al die verhalen foto's en filmpjes, dan heb je het mis!
Want daar is dan het onverwacht schitterend mooie paradijs eiland "Koh kood", of in het Nederlands "Koh Kut"! Een eiland net zo groot ongeveer als Koh Chang maar dan een stuk relaxter met minder inwoners en wat bijna volledig bestaat uit jungle.

We komen aan in onze extreem grote catamaran en varen de haven van "Ao Salat" binnen. Al meteen word duidelijk dat het niet echt een backpackers eiland is door de vele grote koffers die mee worden gesleept de kade op, (veel mensen komen hier met een georganiseerde pakket reis om zo hier een week lui op een strand bedje naar hun telefoon te kijken.)
Na wat paniek onder de medereizigers in welke truck truck ze moeten stappen vertrekken we richting ons guesthouse, al heel snel word duidelijk dat we op een schitterend eiland zijn beland en rijden door de jungle op een van de weinige asfalt heuvel weggetjes die het eiland heeft.
We belanden in ons huisje in het "Eve guesthouse"  eten een heerlijke curry, drinken een biertje en maken de plannen om de volgende dag met onze Zwitserse vrienden een trip met de scooter te maken.

Dag 2
Rond een uurtje of 9 worden we wakker en schuiven we aan bij het ontbijtje en eten een heerlijke muesli, fruit met yoghurt. Met een volle buik springen we op de scooter en vervolgen onze weg richting onze vrienden die netjes klaar staan en we het plan van de dag doorspreken. We vervolgen onze weg richting de "Klong Chao waterfall".
We parkeren onze scooter en bereiden ons voor op korte hike die ons naar de waterval brengt. Na een goede 15 min lopen komen we aan bij een (zoals verwacht) verrekes "weinig water-val". toch maakt de groene omgeving hem best gaaf en speciaal en het meertje nodigt dan ook uit om een jump in het water.
We vinden onze weg terug en springen op de scooter richting de "Macca Tree" bij aankomst blijkt een enorme boom versierd met alles wat maar iets met Boeddha te maken heeft, wel gaaf dat hij zo groot is wel beetje jammer van al de versiersels er rond omheen.
We brommen verder over het zandpad door de jungle en belanden bij de "bijna geen water-val" en houden het al snel voor gezien. We eten wel nog even
 een heerlijke fried rice bij een vrouwtje die haar eigen groente, kruidentuin heeft voor we het jungle pad weer terug rijden.
Zonder grote verwachting belanden we bij  waterval nr 3.
Deze nodigt uit voor een aantal sprongen van een overhangende rots bij het meertje. En houden het ook na wat jumps gauw weer voor gezien.
We rijden door en slaan een jungle pad in om vervolgens bij een extreem luxe resort uit te komen waar we met alle plezier een kijkje nemen.
Het kristalheldere water en extreem witte zand lijkt recht uit een sprookje te komen,
Een rivier scheid het resort en het strand, en vragen een voorbijkomende kajakker onze spulletjes naar de overkant te varen zodat wij naar de overkant kunnen zwemmen. We snorkelen wat en genieten van deze droomplek tot de zon bijna onder gaat. Savonds eten we samen met onze vrienden een lekker hapje bij een van de weinige barretjes die na 9 uur mog open blijft en nemen de dag door met een grote koude Chang.

Dag 3
We worden extreem laat wakker, wat opzich niet uit maakt want we willen vandaag het eiland wat meer onderzoeken en doen dit uiteraard op ons gemak en met een snorkel/duikbril.
We bezoeken een vissersdorpje dat is gebouwd aan een steiger op het water.
Niet echt bijzonder behalve dan dat we een haai in gevangenschap zien.
We vervolgen onze reis en leggen aan bij weer een extreem mooi strand van een of ander schitterend resort. Erg leuk dat je deze stranden van de resorts ook gewoon kunt bezoeken en een kijkje binnen kunt nemen of gebruik kunt maken van de faciliteiten aan het strand en binnen zonder maar enigszins iets over te horen of moeten betalen.
We zwemmen wat en proberen onze huid een vakantiekleur te geven.
Op de weg terug koelen we af met een colaatje en rijden weer door naar het volgende strand waar we naar een tip een goede snorkel plek kunnen vinden.
Omdat het aan deze kant van het eiland redelijk waait zijn de golven wat groter en is het zicht met het snorkelen iets minder, maar wel is duidelijk dat het weer een schitterende plek is waar onder water volop leven te vinden is.
Als we na een rondje om het eiland snorkelen terug komen bij onze tas kom ik erachter dat ik mijn telefoon mis. Fuck ff schrikken en gedachten spoken rond in Mn hoofd, misschien ben ik hem vergeten in de bungalow, we gaan op zoektocht en rijden terug naar onze bungalow, na alles omspitten en zoeken blijkt dat hij ook niet ligt! Fuck! Gestolen!? Verloren!? We weten het niet maar wel gaan we terug naar de plek waar we ons colaatje hebben gedronken dit is onze laatste hoop anders is hij gestolen of verloren onderweg.
Met zweethandjes rijden we de weg terug. Als ik bij aankomst vraag of ze een telefoon heeft gevonden snap ze het niet dus ik laat mariaelena haar telefoon zien,
Als snel krijgen we een glimlach van een vriendelijke Thaise mevrouw die mijn telefoon achter de balie vandaan haalt. Wat een geluk en wat een opluchting!
Ik denk dat als ik Mn telefoon in Nederland kwijt zou zijn geraakt ik hem echt niet meer terug had gevonden. Maar gelukkig zijn er die altijd vriendelijke Thai hier! Ik bedank de Thaise oma met een Boeddha groet, nemen de scooter en besluiten het vinden van de telefoon te vieren met een etentje in een restaurantje.
Later spreken we nog even af met onze Zwitserse vriend Jan die we savonds met een Chang een goede reis wensen, hij vertrekt morgen terug naar Bangkok om later op een ander eiland "Koh Tao" een duikcursus te gaan volgen.
Wij doen nog een avond wandeling op een van de witte stranden langs schitterende resorts en proberen wat krabben te vangen belanden op tijd in ons bedje.

Dag 4
Laatste volle dag op Koh Kood. We hebben de snorkels en de scooter nog dus we banen ons een weg door de jungle weggetjes om verschillende stranden te bezoeken.
We leggen smiddags nog ff aan bij een eet tentje aan het water en eten een pad Thai.
Vanuit daar rijden we door naar een soort van heilige rots die de vorm heeft van een schip en uiteraard leuk word versierd met tierelantijntjes van Boeddha.
Ik wil graag even boven kijken en besluit de stijle rots te beklimmen op Mn slippertjes Als ik boven ben zie ik dat het pad verder loopt en baan me een wegdook de jungle, tot ik opeens geritsel hoor en benieuwd ben wat het is, het blijkt een hagedis te zijn van een halve meter met totaal geen oog voor mij, hij is namelijk bezig met het vangen van een krab die zit verscholen in zijn holletje. Er gaaf om dit nog ff op de camera vast te leggen!
Omdat we geen foto's hadden gemaakt van het schitterend strand dat we eerder bezocht hadden besluiten we nog even terug te gaan, daar blijven we die middag dan ook waar mariaelena in slaap valt op het strand en ik voor de laatste keer probeer vissen te tellen in het kraakheldere water.
We brengen onze maskers terug en maken vaart om nog een ondergaande zon vast te kunnen leggen.
Als de zon helemaal onder is spoelen we het zoute zeewater van ons af en besluiten om een goedkoop avond eten te regelen en leggen aan bij een wegrestaurantje.
We eten heerlijke soep en fried Rice. En genieten van een jong ventje die maar al te graag de aandacht wil en spelletjes wilt spelen met ons.
Als we afrekenen besluiten we nog even terug te gaan om wat stiften en een bellenblaas af te geven voor onze nieuwe vriend.
De avond duurt niet lang en liggen er op tijd in om zo fit de volgende lange reisdag door te kunnen komen naar het koninkrijk CAMBODIA!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marij:
    18 februari 2017
    super leuk om jullie verhalen en jullie foto's en video's te lezen en te bekijken.
    vast een goede reis nar Cambodja. xxx
  2. Harry van dijk:
    19 februari 2017
    Veel plezier in Cambodja. .
  3. Donnée:
    19 februari 2017
    Super gaaf allemaal!
    Geniet ervan! En ik ga gewoon jaloers verder lezen!
  4. Ingrid:
    21 februari 2017
    Super gaaf die verhalen ,lekker genieten daar,lieve groetenxx