Koh Chang & Koh Mak

13 februari 2017 - Koh Chang, Thailand

Na onze cultuurschok van Bangkok vertrekken we richting het zuidoosten en nemen onze bus naar de veerpont die ons naar het eiland Koh Chang zal varen.
De bus lijkt we een vliegtuig en zit erg comfortabel, het reizen is dan ook geen straf.
Aangekomen op het eiland zijn we erg blij met wat frisse lucht die we na onze dagen in Bangkok wel kunnen gebruiken. Met onze truck truck rijden we naar het bijna zuidelijkste puntje en checken in bij "hippy hut", waar Bob Marley onze hut laat zien voor de komende nacht, erg relaxt plekje met uitzicht op zee en een bed van beton!
Savonds heerlijke Penang curry eten op het strand en met een volle buik liggen we er op tijd in.

Volgende ochtend besluiten we om eerst maar eens bij te komen van een nacht in onze luidruchtige hippyhut, waar onze buren door het maken van "kreunende jungle geluiden" het zeer zeker erg gezellig hadden.
We leggen aan op het hagelwitte strand en ploffen neer op een strandbedje dat vele malen beter ligt als het bed van afgelopen nacht.
Het is zeker dat het vandaag een dag word van chillen op het strand.
Mariaelena besluit het cristal helder water in te springen en zwaait lief naar mij dus ik zwaai vriendelijk terug, waar later blijkt dat ze niet lief zwaaide maar om hulp gebaarde en ik moest komen. Ze was in een zee egel getrapt. In mijn reddingspoging pak ik ook met mijn hand in een zee egel en samen belanden we met een watje azijn op het stand  bed om van de schrik te bekomen.
Smiddags checken we het matras van de rastahut dat langs onze hippyhut is en kiezen die nacht voor het betere matras in de rastahut.
Savonds huren we een scooter en bezoeken we Lonely Beach en eten we weer een heerlijke Thaise curry.

Volgende ochtend blijkt onze rastahut niet zo comfortabel te zijn als we dachten.
De muren bestaan namelijk uit dunne plankjes en horen ook hier de kreunende jungle geluiden met happy end!
We nemen de scooter en rijden heel het eiland rond en leggen af en toe aan bij een barretje en zien schitterende hagel witte stranden met wuivende palmbomen en strak blauwe zee, terwijl mariaelena bij kleurt in het zonnetje waag ik het erop, en begin mijn missie om een kokosnoot naar beneden te krijgen.
Na flink zweten krijg ik met mijn lange bamboostok 3 kokosnoten beneden,
waarna er de volgende missie zich voor doet, en dat is die klote dingen open krijgen! ( ja zoals jullie lezen is het ook hier behoorlijk stressen en echt niet altijd even makkelijk)
Uiteindelijk lukt het me om de schil van een kokosnoot er af te krijgen, waar dus nu nog de noot overblijft en zo hard is dat het me na van alles te hebben geprobeerd niet lukt deze open te krijgen. Ik geef het uiteindelijk op, en besluit later wel gewoon een kokosnoot ergens te kopen voor 20 cent.
We stappen weer op de scooter om de mangrove te gaan bekijken, best gaaf om te zien hoe ze een pad door de mangrove hebben gemaakt en uiteindelijk uitkomt bij een steiger met uitzicht op zee.
het word al laat dus we maken haast om op tijd de scooter weer terug te brengen.
Het lukt ons toch de scooter precies op tijd terug te krijgen,
We besluiten om een ticket naar Koh mak te boeken voor de volgende dag en nog een nachtje in ons rastaview huisje te blijven slapen en de gok te wagen op een goede nachtrust zonder wakker te worden van vreemde jungle geluiden.

De wekker gaat voor backpacker begrippen behoorlijk vroeg dit om de boot te nemen naar Koh Mak, een veel kleiner eiland als Koh Chang met een extreem relaxte sfeer en  hier nog helderder water als op Koh Chang, je kijkt zo zeker 10 tot 15 meter diep!
We leggen aan met onze boot en stappen in een taxi die vervolgens verschillend plekken afrijd om wat mensen te droppen, bij een van de resorts vragen we of er nog plek is en niet veel later hebben we ons eigen houten bungalowtje voor 500 bath per nacht op een plek die wel heel erg in de buurt komt van een paradijs op aarde!
Het water is zo schitterend mooi en nodigt dan ook uit om te gaan snorkelen,
Niet veel later liggen we in het water en gaan op zoek naar koraal en vissen.
Het resort waar we verblijven bestaat uit een grote familie die het boeltje samen runnen hier, erg vriendelijk mensen en moeders kan heerlijk koken blijkt later!
We besluiten om savonds een scooter te huren om zo de boel een beetje te verkennen. Maar al gauw hebben we het eiland verkent want binnen een uurtje hebben we eigenlijk alles al gezien. Onderweg eten we nog een bananapancake en vallen in slaap op nu echte jungle geluiden vanuit de jungle achter ons houten hutje.

Smorgens doen we een heerlijk fried Rice ontbijtje en springen op de scooter gewapend met snorkel en masker, op zoek naar mooi strand en kristal helder water.
Na een jungle padje in te zijn gereden belanden we op een klein verlaten strandje waar we het water in duiken en als snel geweldig mooi koraal en mooie vissen zien.
1,5 uur houden we het vol en rijden daarna door naar het uiterste puntje van het eiland waar we belanden op een nieuw stukje paradijs waar we een Nederlander ontmoeten die daar samen met zijn Thaise vriendin een bungalow resort runt waar we heerlijk bij komen in een van de hangmatten en heerlijke Thaise curry eten.
Als we horen over het kajakken naar een eilandje aan de overkant worden we enthousiast en wagen het erop. We huren een 2 persoons kajak en vertrekken richting het onbewoond eiland, we leggen aan op een stukje paradijs en snorkelen ook hier wat en vertrekken met de ondergaande zon in de rug terug richting het vaste land.
Savonds besluiten we een duik/snorkel trip te boeken met Koh mak divers.
En genieten nog even na in ons hangmatje op onze veranda van ons houten huisje.

De volgende ochtend worden we opgehaald door een truck truck en vertrekken met onze inmiddels Zwitserse vrienden naar de duikschool, waar mariaelena gaat snorkelen en Ik ga duiken. Bij de kennismaking word er gevraagd of er iemand een pilletje wil tegen zeeziek, waar later blijkt dit niet voor niks was. de meters hoge golven klotste op en neer en de helft van de boot is kotsmisselijk al voor dat we vertrokken zijn! De wind is dan ook niet ideaal maar dat maakt het duiken en snorkel niet minder mooi, wat een schitterende onderwater wereld heeft Thailand toch, werkelijk waar er is zoveel leven hier onder water dat je door de vissen het water niet meer ziet!
Ik doe een eerste duik van 1 uurtje en gaan niet dieper dan 14 meter, na een Thaise lunch vertrekken we naar een 2e duikplek en doe ik een duik van weer 1 uur, en gaan we tot een meter of 16.
De 2e duik was nog mooier als de eerste en zie dan ook verschillende erg interessante vissen en koraal, het zicht onder water is zo helder en heb ik in heel mijn duik carrière nog nooit zo helder gezien als hier, schitterend mooi t zien, ik vergeet mijn duikfilter voor de camera dus kan helaas de mooi kleuren van het diepere water niet laten zien. Wel maak ik meer als 100 foto's en 50 filmpjes met de go pro om zo later nog eens te kunnen kijken hoe schitterend het hier onder water was. Grote groepen scholen vissen zien we dansen door het water en zijn er beide over eens dat deze dag de boeken in gaat als een van onze mooiste ervaringen op onze reis.
Savonds zijn we eigenlijk best moe maar besluiten toch met onze Zwitserse vrienden naar het reggae on the Beach festival te gaan! De naam zegt het al, een festival met reggae op een strand! Moet wel geweldig zijn! Een goede keuze bleek later want het was erg gezellig en luisteren geweldige muziek van een erg goed bandje.
Samen met onze Zwitserse vrienden doen we mee met de loterij die tevens ook geld verzameld voor studenten op het eiland en deze ook fietsen doneert. Wanneer blijkt dat we met ons lot ook nog een doos vol Singa bier winnen kan onze avond niet meer stuk...........het werd die avond dan ook erg laat!

Met een kleine kater zijn we vanmorgen opgestaan om de speedboot naar het volgende paradijs eiland Koh kut te nemen, als we ons melden blijkt dat de boot vol te zijn en zit er dus niks anders op dan wachten op de catamaran van half 4 later die middag, wat natuurlijk geen straf is

1. Bas:
    13 februari 2017
    Skon verhaal en skonne foto's. Kijk al weer uit naar de volgende.
    en nog veel plezier op dah volgende Koh Kuteiland ;)
  2. Bert Verheijden:
    16 februari 2017
    Hallo Rob & Mariaelena,
    Leuk om jullie te volgen! Zeker omdat het voor mij bekend terrein is! Vorig jaar was ik nog op Koh Chang. Mooie foto's en video's! Ook de onderwater beelden zijn heel mooi! Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis. Wat zijn jullie plannen en hoelang reizen jullie?
    Geniet er van! Groetjes en sawadee kap!